ברוכה הבאה ד"ר עינת זלצקבר!!!

נעים להכיר, אני ד"ר עינת זלצקבר. נשואה+2 מהממות וחוקרת חדשה בפקולטה למדעי החיים.

בגיל 15, בהשראת מורה מחליפה שלימדה אותנו גנטיקה, החלטתי שאני רוצה להיות מדענית שתחקור משהו שקשור לגנטיקה. אני לא דור שני לאקדמיה, ולא ידעתי במה כרוך מסלול אקדמי, אבל נדבקתי בחיידק. תואר ראשון במדעי החיים, דוקטורט ישיר ופוסט דוקטורט לא הצליחו לרפא אותי. להיפך. ככל שלמדתי וחקרתי יותר, הבנתי כמה יש עוד לגלות.

בעשר השנים האחרונות, כמדענית סגל במכון ויצמן למדע, הקמתי קבוצת מחקר במעבדה של פרופ' מאיה שולדינר שהתמקדה בחקר של אזור (אברון) שנמצא בתאים שלנו שנקרא "פרוקסיזום". האברון הזה מומחה בפעולות שונות וחשובות בתא כמו פירוק של שומנים, ולכן כשהוא נפגע נגרמות מחלות גנטיות נדירות שחלקן מובילות למוות בגיל מאוד צעיר. במהלך השנים האחרונות חקרנו פרוקסיזומים בשמרים. קצת מביך לשתף, אבל תאי שמרים, בהם אנחנו משתמשים להכין בצק לעוגה, דומים מאוד לתאים של בני אדם.

עם הזמן הבנתי שהתשוקה האמיתית שלי היא לנסות להבין כיצד נגרמות מחלות גנטיות נדירות, לפתח כלים לזיהוי המחלות בשלב מוקדם, ולפתח טיפול לחולים. אומנם בכל מחלה חולים מעט חולים, אבל בעולם מאובחנים כ300 מיליון חולים במחלות גנטיות נדירות, ובישראל כחצי מיליון חולים!

המקרים הנדירים האלו הם מקרים של אקסטרים של ביולוגיה ופיסיולוגיה שמאפשרים לנו ללמוד גם על מחלות אחרות שכיחות יותר. כל מקרה הוא תעלומה שמצריכה אותנו לחשוב מחוץ לקופסא כדי למצוא פתרון יצירתי.

בשנים האחרונות נחשפתי יותר ויותר לחולים הנדירים, עברתי ממחקר בשמרים למחקר בתאים של חולים, החלטתי להגשים חלום ארוך שנים להקים מעבדה עצמאית, והנה אני כאן בקמפוס. פתחתי את המעבדה באוקטובר (איזה תזמון...), ואנחנו עובדים במלוא המרץ כדי לסיים את ההצטיידות ולהתחיל לערוך ניסויים. אפילו האתר שלנו כבר עלה לאוויר: https://www.zalckvarlab.com/

עם תחילת שנת הלימודים המסר שלי לסטודנטיות שלנו הוא: אם משהו מעניין אתכן, אם יש לכן חלום, נסו להגשים אותו. לפעמים הדרך לא תהיה קלה. לפעמים תאלצו לבחור במסלול שמעטות הלכו בו לפניכן. אבל אל תחששו לנסות.

/sites/life-sciences/files/shared/412994796_396376406078963_7243666477739455350_n.jpg

@מדעי החיים בר אילן

תאריך עדכון אחרון : 07/01/2024