תכני הקורסים

מתכונת הבסיס של התוכנית (תקופות א׳ ו-ב׳) מורכבת משישה קורסים, המקיפים את תחומי הגנומיקה והחישוביות הביו-רפואית המודרנית. הקורסים מוכרים כקורסים לתארים מתקדמים מבחינה אקדמית, ומעניקים את נקודות הזכות והקרדיט הדרוש לתואר M.Sc. או Ph.D.. בזכות היקפה הרחב של מתכונת הבסיס, בוגריה יעמדו כמעט בכל דרישות הקורסים הפרונטאליים לתארים אלה, כך שלאחריה יוכלו להתרכז בעבודת המחקר ובפרסום מאמרים. קורסי ההרחבה (תקופה ג׳) מיועדים בעיקר למתמחים כחלופה לתקופת מדעי היסוד, אך פתוחים לכלל הסטודנטים בתוכנית.

 

תקופה א'


 

קורס 80670 – ביואינפורמטיקה באוריינטציה קלינית

ביואינפורמטיקה הוא המדע העוסק בחקר הגנום באמצעות אלגוריתמים חישוביים. בקורס יוצגו השיטות החישוביות, כלי התוכנה ומאגרי המידע העכשוויים בתחום הביואינפורמטיקה. כן יינתן דגש מיוחד על האפליקציות הקליניות של מדע זה.

מרצים: פרופ' רון אונגר (בר-אילן) וד"ר ערן אייל (שיבא)

סילבוס מפורט

 

קורס 80672 – שיטות מתקדמות לאנליזת הגנום

החל בריענון לנושאים בסיסיים בביולוגיה מולקולארית ועד לסקירת הגישות המתקדמות ביותר בחקר מערכתי של התא, כגון ריצוף עמוק, שבבי DNA, בקרת גנים באמצעות RNA לא מקודד ועוד.

מרצים: ד"ר נינט אמריליו (שיבא) ופרופ׳ ארז לבנון (בר-אילן)

סילבוס מפורט

 

קורס 80673 – ביוסטטיסטיקה וניסויים קליניים

קורס מתקדם בסטטיסטיקה, הניתן מתוך גישה מעשית ובעזרת ניתוח מחקרים קליניים. דגש מיוחד יינתן לאנליזה המתאימה לשיטות החדשניות בביולוגיה וברפואה, אשר מייצרות כמות עצומה של נתונים ומידע.

מרצה: ד"ר רחל לוי-דרומר (בר-אילן, היחידה לייעוץ סטטיסטי)

סילבוס מפורט

 

תקופה ב'


 

קורס 80675 – כריית מידע רפואי

כמות הנתונים והמידע הרפואי שנצברו בחמש השנים האחרונות גדולה מזו שנצברה באלף השנים שקדמו להן. לכך אחראיות שלוש מהפכות שהתרחשו לאחרונה: מהפכת הביואינפורמטיקה, מהפכת מחשוב התיקים הרפואיים ומהפכת האינטרנט והמובייל. הקורס מציג שיטות מתחומי למידת המכונה והבינה המלאכותית להפקת תובנות רפואיות חדשות מתוך מידע זה.

מרצה: ד"ר רונן טל-בוצר (Sense - חברת בינה מלאכותית)

סילבוס מפורט

 

קורס 80674 – ביולוגיה מערכתית רפואית

בשנים האחרונות ישנו מעבר, הן בביולוגיה והן ברפואה, מאנליזה של גנים בודדים לחקר של מערכות ומסלולים ביולוגיים מורכבים. הקורס מקנה את הכלים החישוביים הנדרשים לאנליזות רחבות היקף אלו, תוך שימוש בשפת תכנות המתאימה לשימושים ביואינפורמטיים.

מרצים: פרופ׳ סול עפרוני (בר-אילן) ופרופ׳ ינאי עופרן (בר-אילן)

סילבוס מפורט

 

קורס 80676 – גנומיקה אישית

אנו מתקרבים בצעדי ענק למציאות בה הגנום של המטופל יהווה שיקול מכריע בבחירת הטיפול עבורו. הקורס יתאר מה ניתן ללמוד היום מתוך מידע גנומי אישי, החל מייעוץ טרום לידתי, דרך התאמה אישית של תרופות ועד לטיפולים אישיים במחלת הסרטן ומחלות מורכבות נוספות. הקורס יתייחס גם לשאלות אתיות ומשפטיות ולשיקולי פרטיות הנובעים ממידע גנומי.

מרצים: פרופ' רון אונגר (בר-אילן), פרופ' גידי רכבי (שיבא) ופרופ׳ ינאי עופרן (בר-אילן)

סילבוס מפורט

 

תקופה ג׳ – קורסי הרחבה למתמחים


 

קורס 80671 – מודלים ביו-מתמטיים ברפואה

פיתוח של מודלים מתמטיים המשמשים לתיאור ולסימולציה של מערכות ביולוגיות בכלל ובגוף האדם בפרט. באמצעות מודלים אלה ניתן להבין מכניזמים ביולוגיים מורכבים ולחזות את פעולתם והשפעתם של אלה בתנאים ובזמנים משתנים. למודלים הביו-מתמטיים חשיבות רבה בתחומי האפידמיולוגיה, הווירולוגיה והאימונולוגיה.

מרצה: פרופ' רמית מר (בר-אילן) ופרופ' יורם לוזון (בר-אילן, המחלקה למתמטיקה)

סיליבוס מפורט

 

קורס 80677 – סמינר בגנומיקה ובחישוביות ביו-רפואית

מדי שבוע יתנהל דיון ביקורתי בהנחיית אחד הסטודנטים אודות מאמרים מרכזיים ופורצי דרך, שהתפרסמו לאחרונה בכתבי-עת מדעיים מובילים.

מרצים: סגל התוכנית

 

קורס רשות – תכנות לצורכי מחקר חישובי

התוכנית אינה מתעתדת להכשיר את בוגריה כמתכנתים (כאלה יש בשפע). מטרתה היא להכשיר אותם לעשות את החיבור הכה ייחודי בין עולם הרפואה לעולם המחשבים, ולכן הכוונה היא שבוגרי התוכנית יוכלו להנחות מתכנתים בפיתוח פתרונות תוכנה לבעיות רפואיות. יחד עם זאת, במחזורים הקודמים סטודנטים רבים ביקשו בכל-זאת לרכוש כישורי תכנות בסיסי, על-מנת שיוכלו בעצמם ״לגעת בידיים״ בתחום מופלא זה. לפיכך, אנחנו נלמד תכנות באוריינטציה מחקרית וכקורס רשות, הפתוח לכל הסטודנטים בתוכנית.

מרצה: טרם נקבע

 

פרויקט מחקר אישי

לאחר ששלושת החודשים הראשונים יוקדשו לקורסים, שלושת החודשים הבאים יוקדשו בעיקר לפרויקט מחקר בתחום החישוביות הביו-רפואית. נושאי המחקר ייבחרו בשתי אופציות. האחת, מתוך מעבדות החוקרים בתחום זה בבר-אילן. באוניברסיטה קיימות כעשר קבוצות מחקר שעוסקות בתחום, ועוד מספר דומה של קבוצות העוסקות בנושאים משיקים. אופציה שניה לבחירת נושאי המחקר היא על-ידי הרופאים עצמם, ומתוך הנושאים והמקרים שנחשפו אליהם בעת התמחותם במחלקות השונות. מתוך ניסיוננו ראינו, שתוך כדי הלימודים לרופאים רבים יש היכרות עם בעיות מחקריות וקליניות, אשר ניתן להתמודד איתם בכלים חישוביים. מחקר כזה יכול להתבצע בהנחיה משותפת של ראשי המחלקות הרלוונטיות בבתי החולים ושל החוקרים הבכירים שמשמשים כסגל התוכנית.

 

מידע נוסף